Zamknij

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies

 

Bez kategorii

O kształtowaniu muzeum sztuki


 O kształtowaniu muzeum sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu [ISBN 978-83-60353-31-8]

Autor: Marek Pabich

„Przedmiotem moich rozważań nie jest historia budynków muzealnych ani szczegółowa analiza przemian, jakim podlegały, ale próba wydobycia najistotniejszych zjawisk, które wpłynęły na ich kształtowanie, a w dotychczasowej literaturze nie znalazły właściwego dla siebie miejsca. Dwuwymiarowość postrzegania muzeum sztuki ­ jako budynku o określonym kształcie oraz siedzibie instytucji publicznej spełniającej ważne funkcje społeczne i kulturowe, stawia przed projektującym architektem trudne zadania i zmusza do pytań. Jak kształtować przestrzeń muzealną środowiska, w którym znajdzie się dzieło sztuki? Jak wyznaczyć granice autonomii — czy neutralności — twórcy muzeum i twórcy sztuk (tradycyjnych czy wizualnych), którego dzieła są eksponowane? Czy kształt przestrzenny budynku muzealnego może stanowić konkurencję dla wystawianych w nim prac? Czy istnieje równowaga i harmonia między budowlą i jego przestrzenią wewnętrzną — jako miejscem ekspozycji? Jak możemy je odnaleźć? Geometria: porządkuje i definiuje ­ czy ogranicza? Jak architektura wpływa na postrzeganie dzieł sztuki? Co na ten temat myślą architekci, a co kuratorzy muzealni? Gdzie znajduje się granica równowagi między „nowym” i „starym” w adaptacjach dawnych budynków? Jak artysta postrzega budynek muzealny w chwili, gdy włącza się do projektu?

Problematyka muzealna to nie tylko sprawa kształtowania przez architekta przestrzeni muzealnej — oraz tworzenia środowiska, w którym znajdzie się dzieło sztuki. To także ogniska zapalne polemik i sporów, które nie zawsze są konstruktywne, ale potrzebne i należy na nie zwrócić uwagę. Dlatego artysta ­ przez fakt, że jego prace, dla których tworzy się ramy przestrzenne sal ekspozycyjnych, stają się przedmiotami muzealnymi ­ jest dla mnie niezwykle istotnym uczestnikiem dyskusji, jaka toczy się wokół instytucji muzeum i jego kształtu. Dla pełnego zobrazowania tych poglądów przytaczam więc wypowiedzi pracowników muzealnych i dyrektorów zarządzających muzeami — oraz krytyków architektury.”
[ze Wstępu]


Spis treści

Wstęp
Rozdział 1. Od powstania instytucji muzeum publicznegodo początków współczesnej architektury muzealnej

Architektura muzeum sztuki — narodziny i pierwsi twórcy

    • Powstanie instytucji muzeum publicznego
    • Myśl teoretyczna i pierwsze koncepcje projektowe

Kamienie milowe w architekturze muzealnej XIX wieku

    • Dulwich Picture Gallery, 1811
    • Altes Museum, 1830
    • Alte Pinakothek, 1836

Nowe spojrzenie na architekturę muzealną

    • Odwrót od tradycji
    • Wielkie dyskusje i nowatorskie projekty
    • Nowy porządek

Rozdział 2. Nowa organizacja drogi zwiedzania

Le Corbusier — ruch płynny jak rzeka

Frank Lloyd Wright — pyrrusowe zwycięstwo

Kontynuatorzy

    • Philip Johnson
    • Edward Larrabee Barnes
    • James Stirling
    • Richard Meier

Rozdział 3. Mistrzowie światła

Louis Kahn — przyjaciel światła
Mario Botta
Tadao Ando — szogun betonu
Peter Zumthor

Rozdział 4. Miejsca ciszy

W harmonii z przyrodą
Muzeum parkowe
Podporządkowanie kolekcji
Pawilony
W symbiozie z techniką

Rozdział 5. Budynek jako eksponat

Muzeum jak rzeźba
Muzeum jak twierdza
Muzeum jako obraz miasta

Rozdział 6. Różne aspekty geometrii

Dominacja bryły
Japońskie kompozycje mityczne

Rozdział 7. Adaptacje i rozbudowy. Ograniczenia i wyzwania

Adaptacje

    • Zasada kontrastu
    • Dyskretne interwencje — obiekty przemysłowe
    • Rekonstrukcja
    • Nowoczesność przebudowana

Rozbudowy

    • W nowym duchu
    • Dialog z tradycją
    • Realizacje milenijne
    • Zmagania z przestrzenią

Rozdział 8. Postawy i poglądy artystówa nowy kształt muzeum i jego przestrzeni

Nowe wizje i cele muzeum sztuki
Propozycje artystów
Muzea „trzeciej generacji”
Współpraca z architektem
Konsekwentny powrót do porządku – przykład Szwajcarii

comments powered by Disqus

2012/12/14

Autor: Jacek Górka

< >